Svaki put kad promišljamo pojam “namještaj” uglavnom podrazumijevamo nešto načinjeno od drveta, ovakve ili onakve kubuse složene u suvislu cjelinu koja služi da u njih ili na njih slažemo drage nam predmete, imovinu ili u konačnici same sebe, ako je riječ o krevetima, stolcima ili naslonjačima. Hoće li to biti bogati ormari s “katedralama” od masiva ili furnira na vratima ili “moderne” kompozicije od ploča prerađenog drveta kakve smo navikli viđati u lokalnim prodavaonicama namještaja ovisi o kulturnom i generacijskom određenju i samom kontekstu. Kontekst će nam koji puta naložiti možda i nekog od Lujeva ili Bidermajera, a možda čak i japanski nedostatak namještaja, niske stoliće, tatamije i pregrade od tankih drvenih šprljaka i papira… Dakle, uvijek i uglavnom drvo.
No, ne mora biti uvijek biti tako. U posljednje vrijeme se pojavljuje sve više materijala, uvjetno rečeno mineralnog porijekla koji pružaju proizvođačima, dizajnerima i korisnicima prilike da namještaj postane i malo drugačiji te da se iskoriste njihove tehničke i oblikovne prednosti i karakteristike.
Kad spominjem mineralne materijale pod tim podrazumijevam najviše kamen i keramiku, odnosno preciznije, materijale čiji su oni osnovni sastavni dio ili materijale koji svojim izgledom podsjećaju, asociraju, ili zašto ne reći istinu, imitiraju kamen i keramiku. Ovako postavljena kategorija, jasno, nije znanstvena i služi više da se argumentira distinkcija od drva, odnosno njegovih izvedenica. Najvažniji uvjeti koji ti materijali moraju zadovoljavati su:
GetaCore
Još davne 1967. jedna od najvećih svjetskih kemijskih kompanija patentirala je novi proizvod službeno i stručno nazvan nazvan “solid surface material”. Sastav mu je bio od aluminijskog trihidrata s vezivom od akrilnih polimera s dodacima anorganskih punila i pigmenata. Najvažnije svojstvo mu je bila homogenost u poprečnom i uzdužnom smjeru. Nakon isteka patenta s proizvodnjom su počeli i drugi proizvođači s različitim modifikacijama izvornog proizvoda i uvođenjem drugih veziva kao što su epoksidne ili poliesterske smole, kao i različitih punila – mljevenog kamena, kamenih i keramičkih granula, kristala, ljuski i niti od plemenitih metala i slično.
Jedan od renomiranih europskih proizvođača je i Westag & Getalit koji se na tržištu predstavlja s brandom GetaCore. Najvažnija svojstva:
Glavna područja primjene GetaCorea su izrada kuhinjskih radnih ploča, sudopera bešavno spojenih s radnom pločom, umivaonika – samostojećih ili bešavno uklopljenih u kupaonske elemente, obloge horizontalnih i vertikalnih površina.
Osim ovih standardnih područja primjene posebno treba istaknuti svestranost primjene GetaCore ploča debljine 3 mm. Njima možemo oblagati fronte i korpuse, a postupkom termoforminga mogu se formirati i trodimenzionalne zakrivljene ili izlomljene površine i obloge.
Neki od GetaCore dekora su poluprozirni i tako možemo u interijeru dobiti površine i volumene koji svojim prosijavanjem pozadinskog svjetla stvaraju izuzetno atraktivne efekte. Korak dalje u u primjeni poluprozirnih ploča je ugradnja fluo ili LED rasvjetnih tijela u prostor iza obloge ili unutar korpusa djelomično zatvorenog GetaCoreom. Tako se mogu dobiti svjetleće površine koje aktivno doprinose ambijentalnom osvjetljenju.
GetaLit
GetaLit kao HPL laminat u debljinama od 0,7, 0,8 ili 1,0 mm strogo gledajući ne bi trebao spadati u ovu kategoriju, no zbog najnovijih dekora i tehnoloških postupaka proizvodnje koji rezultiraju gotovo autentičnom izgledu i površinskoj strukturi kamena, keramike, plemenitog teraca ili apstraktnih oksidiranih i vremenom nagriženih metalnih površina. GetaLitom se oblažu nosive ploče i postformingom se formiraju kuhinjske radne ploče u standardnoj debljini 38 mm, ali i u trendovskoj debljini od 28 mm s prednjim radijusom zakrivljenosti od 4 mm.
Ovdje moram istaknuti još jedno svojstvo GetaLit ploča, a to je antibakterijski premaz. Naime, u sastavu završnog sloja laminata nalaze se i aktivni ioni srebra (Ag+) koji djeluju na metabolizam nakupljenih bakterija i uništavaju ih. Stupanj i tempo uništavanja definiran je japanskim standardom JIS Z2801 (preuzet odgovara standardu ISO 22196:2007) po kojemu 99,9% bakterija biva uništeno u roku od 24 sata. Kao standardni sojevi su uzeti Esherichia coli i Staphilococcus aureus.
LAMINAM
Talijanski proizvođač Laminam je uspio ispuniti san svakog arhitekta i dizajnera, a to je keramička pločica duljine preko 3 metra… Bez fuge… Jasno, opet najnoviji tehnološki postupci omogućili su proizvodnju, ne više keramičkih pločica, već keramičkih ploča, u dvije osnovne kategorije:
debljina 12 mm, dimenzije 1620/3240 mm
debljina 3 ili 5 mm, dimenzije 1000/3000 mm.
Ploče debljine 12 mm su namijenjene izradi kuhinjskih ili kupaonskih radnih ploča i ploča stolova, a ploče debljine 3 i 5 mm za oblaganja vertikalnih i horizontalnih površina, pa tako i korpusa i fronti namještaja. Na raspolaganju je 120 različitih dekora, a sve ploče dolaze sa stražnje strane armirane slojem staklenih vlakana.
Najvažnija svojstva:
Sve ove spomenute materijale odlikuje nekoliko zajedničkih karakteristika koje predstavljaju značajne argumente u korist njihove primjene.
Debljna 3 – 5 mm znači manju cijenu i manju težinu. GetalLit laminati nam daju HPL (compact) kvalitetu i svestranu mogućnost primjene, za razliku od standardnih HPL (compact) ploča debljine 13 mm koje su zbog svoje težine i visoke cijene imale vrlo ograničenu primjenu.
Velike neprekinute duljine i širine omogućavaju nam “pokrivanje” elemenata interijera kontinuirano, bez spojeva i fuga.
Mehaničko-kemijske osobine daleko nadmašuju osobine svih ostalih materijala – poroznost, krhkost i težinu prirodnog kamena, osjetljivost na habanje i ogrebotine drveta, težinu i sporost izvedbe keramičkih pločica.
PODRUČJA PRIMJENE
Poslovni prostori
Ne računajući na prirodno područje primjene u sanitarnim prostorijama i onim za pripremu i/ili konzumaciju hrane mineralni materijali su nenadmašni za opremu prijemnih ureda, recepcija, kao i za izradu namještaja reprezentativnih ureda, ali i namještaja na posebno opterećenim punktovima kao što su šalteri, info pultovi i ostalo.
Mehaničke karakteristike i otpornost na kemikalije, a posebno antibakteriološka svojstva predstavljaju prvi odabir mineralnih materijala za opremanje medicinskih ustanova, a naročito ambulanta/ordinacija gdje se očekuje ili je potreban posebni ugođaj ili pristup pacijentima kao što su pedijatrijske, zubarske ili ginekološke ordinacije i pripadajuće im popratne prostorije.
Kuhinja i kupaona su prostori koji očekivano predstavljaju najčešću i najzahvalniju primjenu ovih materijala. Radne ploče, zidna obloga između donjih i gornjih elemenata, umivaonici i kade sa svojim pripadajućim oblogama zidova se sad mogu raditi i spajati bešavno od istog materijala. Istim materijalom možemo oblagati i fronte i korpuse. S tehničke strane koristimo prednost otpornosti i trajnosti, a s dizajnerske strane imamo mogućnost izvođenja “dizajnerskih” kuhinja i kupaona kakvima smo se do sad mogli samo diviti na stranicama eksluzivnih časopisa. Za razliku od tih basnoslovno skupih interijera sa skupim prirodnim masivnim materijalima sad si možemo priuštiti isti izgled i dizajnerski pristup. Dva su razloga drastičnog spuštanja cijene, jedan je to što se mineralnim materijalima samo oblažu nosive i konstruktivne plohe, a drugi je što za izvođenje više nije potrebno angažirati specijalizirane stručnjake s posebnim alatima. Ozbiljna i dobro opremljena stolarska radiona može vrlo jednostavno izaći na kraj s velikom većinom zahtjeva prilikom tehničke realizacije takvih projekata.
Rođen 1955. u Korčuli. Još tijekom studija i nakon diplomiranja na Fakultetu građevinskih znanosti u Zagrebu počinje se zanimati i istraživati odnose likovnih umjetnosti i graditeljstva. Poslije nekoliko godina provedenih u operativi radi u projektnim biroima gdje surađuje s arhitektima na likovnom opremanju te dizajnu interijera i eksterijera. Od 1995. radi u vlastitom dizajnerskom studiju. Uže područje djelovanja mu je primjena grafičkog dizajna u arhitekturi, oblikovanje interijera i namještaja te 3D modeliranje i renderiranje. Od 2007. angažiran je u Elgradu kao dizajner svih prodajnih i poslovnih prostora, te kao konzultant na području razvoja korporativnog identiteta.