Kako poboljšati akustiku interijera

Često nakon duljeg boravka u velikim zatvorenim prostorima osjećamo posebnu vrstu umora. Obično je to nakon posjete trgovačkim centrima, sajamskim izložbama, zatvorenim bazenima i teretanama, duljim predavanjima i seminarima. Jedan dio tog umora je posljedica boravka u mikroklimatskim uvjetima kao što su temperatura i relativna vlažnost zraka, različitim od onih na koje smo navikli, a drugi dio je uzrokovan ogromnom količinom zvučnih podražaja koji opterećuju naš osjećaj sluha i umanjuju koncentraciju. Iako se na taj nivo buke relativno brzo prilagodimo i nakon nekog vremena više ga i ne osjećamo, neprestani napor našeg živčanog sustava u procesiranju i filtriranju neželjenih informacija uzrokuje spomenuti umor. U stambenim prostorima možemo primijetiti da svaka prostorija ima svoj posebni zvuk, da u nekim od prostorija imamo čudne odjeke, da skupi 5.1. surround sustav ne zvuči baš onako kako smo očekivali, a još k tome se mora natjecati sa bukom naše ili čak susjedove perilice rublja. Šum ventilatora iz računala, napa i klima uređaja smo već davno prestali zamjećivati.

Uredski prostori, pogotovo oni otvorenog tipa, obrazovne ustanove i javni prostori su posebno osjetljivi na probleme kontrole intenziteta i raspodjele zvuka. Istraživanja su pokazala da 60 – 70% učenika ili studenata nedovoljno razgovijetno čuje svoje predavače i da isto toliko zaposlenika smatra da bi smanjenje razine buke doprinijelo smanjenju grešaka u radu i boljoj produktivnosti. Sve ovo nam pokazuje da se pri projektiranju interijera akustika često zanemaruje i da postoji značajan prostor za poboljšanja. Većina spomenutih problema nastaje zbog same fizikalne prirode zvuka. Zvuk definiramo kao mehanički val koji nastaje periodičnim titranjem izvora zvuka. Titranje izvora stvara poremećaje tlaka koji se šire na susjedne čestice medija u obliku longitudinalnih valova. Frekvencija titranja je važna jer se zvukom smatra samo titranje u rasponu u kojem ga može čuti ljudsko uho, a to je od 16 Hz do 20 000 Hz. Zvuk frekvencije ispod 16 Hz zovemo infrazvuk, a zvuk frekvencija iznad 20 kHz naziva se ultrazvukom. Jedan Hz (Hertz) je frekvencija od 1 titraja u sekundi, glazbeni ton A ima frekvenciju od 440 Hz. Kao i kod svakog valnog gibanja tako u  rasprostiranju zvuka uočavamo pojave kao što su apsorpcija (upijanje), refleksija (odbijanje), refrakcija (lom) i ostale, za ovaj slučaj manje važne.

Tipični scenario rasprostiranja zvuka odvija se na slijedeći način. U našoj prostoriji imamo izvor zvuka koji odašilja zvučne valove, koji se od njega šire brzinom zvuka ( cca 330 m/s) i kad valovi dođu do našeg uha to doživljavamo kao zvuk izravno od izvora. No, zvučni valovi se šire i dalje i prije ili kasnije udaraju u zidove, pod i strop prostorije, dio valova se upije, a dio valova se odbija i dolazi do nas s malim zakašnjenjem i taj dio zvuka naše uho registrira kao odjek. Upravo kontrola nad razinom i vremenom odjeka je ono što nam omogućava poboljšanje akustičnih svojstava interijera. Količina odbijenog zvuka ovisi o materijalu prepreke. Tvrde i masivne površine, kao što su keramičke ili kamene pločice, kao i glatko obrađeni betonski zidovi, podovi i stropovi ponašaju se kao zvučna ogledala i reflektiraju gotovo svu zvučnu energiju, dok tapecirani namještaj, zavjese, tepisi i druge mekane obloge znatno upijaju zvučnu energiju. Vrijeme odjeka ovisi o dimenzijama i geometrijskoj konfiguraciji prostorije i ako je ono unutar granica 0,05 do 0,1 sekunde to se smatra povoljnim jer ljudsko uho ne primjećuje kašnjenje jeke u odnosu na izravan zvuk. Kod velikih prostorija vrijeme odjeka je očekivano dulje i ako se ne poduzmu mjere za njegovo ograničenje, dolazi do pojave da se izvorni zvuk miješa s reflektiranim zvukom. Mjerna jedinica za vrijeme odjeka je T60 i predstavlja vrijeme potrebno da zvučna energija reflektiranog zvuka padne za 60 decibela u odnosu na naglo prekinuti izvorni zvuk.

Švicarska tvrtka Swiss Krono razvila je posebno integralno rješenje za oblaganje zidova i stropova. U okviru rješenja nazvanog Swissclic dolaze 3 različite vrste ploča za oblaganje i pripadajući sustav za pričvršćivanje koji se sastoji od nosivih profila na koje se ploče fiksiraju putem čeličnih kopči. Uz pričvršćenje na podkonstrukciju ploče se fiksiraju i jedna za drugu putem utora sličnih onim na laminatnim podovima. Osim za pričvršćenje nosivih profila za daljnju montažu kopči i ploča nije potreban nikakav alat – sve se fiksira na “klick” principu po kojem je proizvod i dobio ime. U okviru sustava imamo i fazonske komade za zatvaranje krajeva obloge, kuteva, dilatacionih reški i distancere za odmicanje od nosive konstrukcije zida ili stropa. Kao podrška tu je i kalkulator koji nam osigurava da prilikom narudžbe odaberemo sve potrebne elemente i pribor za izvedbu projekta. Dimenzije ploča za SWISSCLIC PANEL S su 1380/187/10 mm, a za SWISSCLIC PANEL W 2780/238/10 mm. Panele W možemo dobiti u 2 dekora, a panele S u 20 dekora, a za jednu i drugu vrstu može se naručiti posebna primer folija koja omogućava da ih obojimo u boju koja najbolje odgovara našem interijeru.

Iako sve ploče imaju dobra akustična svojstva, u ovom kontekstu nas najviše zanimaju SWISSCLIC PANEL A ploče koje su posebno dizajnirane za poboljšavanje akustičnih svojstava prostorije. Ploče su izvedene od HDF materijala s crnom jezgrom i slojem drvnih vlakana za upijanje zvuka, Njihova površina je izbrazdana u dva različita uzorka paralelna s duljom stranicom ploče. Ploče proizvode u dimenzijama 1380/187/19 mm, sa šest različitih atraktivnih dekora. Zvuk koji dolazi na ploče najprije se dijelom raspršuje na brazdama, dio zvučne energije se upije u samoj ploči, a ostatak koji prođe kroz ploču nailazi na zračni prostor, dolazi do konstrukcije zida/stropa odbija se i na povratku u prostoriju ponovno prolazi kroz proces upijanja i raspršivanja. Zbog svoje učinkovitosti, izuzetno brzog i jednostavnog postavljanja, kao i umjerene cijene u odnosu na ostale slične proizvode, SWISSCLIC sustav nam omogućava da saniramo akustična svojstva već izgrađenih prostora, ili čak da ciljano, parcijalnim zahvatom popravimo zvučnu sliku u samo nekim dijelovima prostora. Tipičan primjer za to bi mogli biti minimalistički uređeni veliki dnevni boravci ili dijelovi većih prostora koji moraju biti dodatno akustički izdvojeni i izolirani. Kao dio tehničke podrške, proizvođač nam na svojim web stranicama nudi i kalkulator uz pomoć kojega možemo izračunati sve tehničke karakteristike našeg budućeg zahvata.

Primjer s detaljima dvaju tipičnih dekora:

Tretman zvuka, buke i vibracija u građevinarstvu definiran je posebnim propisima, no samo poštivanje tih propisa često nije dovoljno i potrebne su dodatne aktivnosti i zahvati. S obzirom na složenu problematiku i rješenja koja nisu baš uvijek intuitivna, prilikom svladavanja problema u akustici uvijek je dobro posavjetovati se sa stručnjakom, pogotovo u većim i osjetljivijim projektima. Pri tome je dobro znati da imamo gotovi sustav kojim možemo sveobuhvatno uskladiti akustiku interijera s našim potrebama uz poštivanje visokih tehničkih, ali i estetskih kriterija.

(Grafički prilozi i prikazi uporabe u članku su iz izvora marketinških materijala tvrtke SWISS KRONO AG.)

Kalkulator
.

SWISSCLIC demo kabina kako je prikazana na Sajmu interijera, Arena, Zagreb, IX 2019.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Ante Maleš

Autor: Ante Maleš, ing.građ., dizajner

Rođen 1955. u Korčuli. Još tijekom studija i nakon diplomiranja na Fakultetu građevinskih znanosti u Zagrebu počinje se zanimati i istraživati odnose likovnih umjetnosti i graditeljstva. Poslije nekoliko godina provedenih u operativi radi u projektnim biroima gdje surađuje s arhitektima na likovnom opremanju i dizajnu interijera i eksterijera. Od 1995. radi u vlastitom dizajnerskom studiju. Uže područje djelovanja mu je primjena grafičkog dizajna u arhitekturi, oblikovanje interijera i namještaja te 3D modeliranje i renderiranje. Od 2007. angažiran je u Elgradu kao dizajner svih prodajnih i poslovnih prostora, te kao konzultant na području razvoja korporativnog identiteta.