XL dekori i OSB na drugi način

elgrad-blog-featured-xl-dekori-blog

17 srp. XL dekori i OSB na drugi način

Prilikom izvedbe svakog interijera obično imamo dvije različite strukturne komponente od kojih se sastoji konačno rješenje. Jedna je ona primarna nosiva konstrukcija koja formira volumene i  daje mehaničku stabilnost i podlogu za razvoj onog drugog finalnog sloja koji je predmet najveće pažnje promatrača i korisnika. Te dvije komponente zajedno žive i tvore naše okruženje, jedna u prvom planu i istaknuta, a druga samozatajno nevidljiva ili jedva primjetna.

Kao primjer ovog vanjskog, elegantnog sloja možemo smatrati iverale s drvnim dekorima. Svaki proizvođač ploča za izradu namještaja, pa tako i Egger ima grupu prestižnih dekora, koja predstavlja sami vrh ponude, ili kako se to kaže flagship proizvod. Radi se o pločama s vanjskim slojem na koji su aplicirane pomno odabrane slike najljepših površina plemenitog drveta raznih vrsta, minuciozno obrađene i komponirane. Kad se tome doda i reljefna površinska obrada koja simulira strukturu drveta i savršeno odgovara godovima, venama, čvorovima, pa čak i programiranim nesavršenostima prikazane drvne površine (sinkro pore) jasno nam je da imamo pred sobom savršen proizvod. Na slijedećim slikama prikazan je primjer dekora H3326 ST28 Hrast Gladstone sivo-bež u različitim stupnjevima povećanja tako da se mogu uočiti mikro pore koje prate sliku drveta.gladstone-izbliza-blog-slika-1

No, kako savršenost u realnom svijetu ne postoji tako se i ovdje moramo suočiti s par nedostataka. Prvi je ponavljanje slike dekora na proizvodnom formatu ploče. Naime iz tehnoloških razloga nemoguće je izvesti da jedna slika pokriva čitav format ploče, tipično 280/207 cm tako da se do sad i kod standardnih dekora slika ponavljala 2 puta po duljini i 3 puta po širini ploče. Takvo ponavljanje je rijetko predstavljalo problem, no kod stvarno ekskluzivnih dizajnerskih rješenja, kod kojih se vide velike površine ploča i kod spomenutih vrhunskih dekora to je nedopustivo. Da se izbjegne taj problem ploče s top dekorima sad se proizvode u tzv. XL formatu kod kojeg do ponavljanja slike dekora dolazi samo 2 puta na ukupnom formatu ploče.

xl-format-blog-slika-2

Drugi potencijalni problem je obrubljivanje gotovih elemenata izrezanih iz ekskluzivnih dekora, naime standardna ABS rubna traka debljine 2 mm pokazuje svoj “plastični” dvomilimetarski profil i narušava izgled dekora. Da bi se to izbjeglo uvedene su rubne trake debljine 0,8 mm kod kojih je ta pojava manje vidljiva, odnosno potpuno nevidljiva zbog zakošenja rubne trake na rubu ploče gdje se i očekuje završni rund, kojeg još dodatno zamagljuje sjena fuge.

Za obrubljivanje krajeva elemenata okomitih na smjer prikazanog drveta uvedena je i nova vrsta rubne trake koja simulira presjek drveta u poprečnom smjeru. Ovim tehnološkim postupcima tako smo dobili ploče od umjetnog materijala koje tako dobro simuliraju drvo da se razlika može primijetiti samo pažljivim promatranjem iz velike blizine.

 

blog-slika-3

 

 

Dobar primjer za materijale koji se obično nalaze iza scene mogle bi biti OSB ploče, iako one imaju potencijal i da se pojave u prednjem planu kako što će biti i opisano u nastavku. Nastale izvorno kao nusprodukt pri proizvodnji furnira i šperploče OSB ploče su se temeljem svojih karakteristika uspjele nametnuti kao jedan od značajnih umjetnih drvnih materijala. Kao što im samo ime kaže OSB – Oriented Structural (Strand) Board, proizvode se od komadića drveta koji se ljepilima spajaju u ploče različitih debljina. Kako njihova svojstva proizlaze iz tehnološkog procesa proizvodnje, on će ovdje biti potanko opisan.

blog-slika-4

Komadići drveta, iverje ili engleski strand tipičnih dimenzija duljine desetak cm, 1-5 cm širine i debljine 0,6-1,5 mm dobivaju se struganjem sa sirovih trupaca u uzdužnom smjeru rotacionim noževima. Komadići se zatim suše i nakon toga strojno slažu u slojeve koji se nakon toga natapaju sintetičkim smolama. Slojevi se dalje prešaju u ploče pod temperaturom od 200-250 oC. Orijentacija iverja u vanjskim slojevima ploča je različita od orijentacije iverja unutarnjeg sloja, a također za vanjske i unutarnji sloj se koriste različite vrste adheziva. Tako se postiže da mehanička svojstva OSB ploča omogućavaju njihovu primjenu u konstruktivne svrhe, a da istovremeno zadovoljavaju i osnovne estetske kriterije jer su adhezivni materijali na vanjskim slojevima gotovo prozirni što ostavlja vanjski sloj iverja vidljivim. OSB ploče su dakle kompozitni materijal s izuzetno dobrim mehaničkim svojstvima. Otporne su na savijanje (modul elastičnosti 3500 N/mm2 po
uzdužnoj, odnosno 1400 N/mm2 po poprečnoj osi), a zbog velikog sadržaja adheziva i na vlagu, kao i na difuziju vodene pare μ 200-300 u vlažnom, odnosno suhom okruženju. Proizvode se u debljinama od 4 do 40 mm, a s obzirom na svojstva podijeljene su na klase OSB/1 do OSB/4, pri čemu je klasa OSB/1 samo za unutarnja oblaganja i izradu namještaja, OSB/3 za konstruktivne obloge u vlažnoj okolini, a OSB/4 za nosive konstrukcije u vlažnoj okolini. Emisija formaldehida je u klasi E1 što znači manje od 8 mg formaldehida po 10g materijala.

blog-slika-5

OSB ploče najviše se primjenjuju za konstruktivna oblaganja zidova, podova i krovova, za dijelove drvenih konstrukcija, a u građevinarstvu i za izradu oplate betonskih konstrukcija. Tipična primjena je prilikom zatvaranja nosivih drvenih konstruktivnih roštilja bilo na vertikalnim zidovima, bilo na krovnim plohama ili kao slijepi podovi preko drvene ili bilo kakve druge nosive rasponske konstrukcije. Tako primijenjene OSB ploče ne samo da zatvaraju nosivu konstrukciju i daju podlogu za daljnju obradu, već jednako tako poboljšavaju njena nosiva i sva druga u građevinarstvu bitna svojstva.

Uz ovu skrivenu primjenu OSB ploče dakako mogu biti i vidljive, odnosno mogu biti materijal za uspješnu primjenu u interijerima. Vidljivi i raspršeni komadići drveta imaju svoju estetsku specifičnu težinu i kad se na promišljeni način usklade se tipom i/ili sadržajem interijera mogu rezultirati izuzetno efektnim i zanimljivim ostvarenjima. Ploče se mogu ostaviti neobrađene, mogu se lakirati bezbojnim lakom, a mogu se i obojiti u bilo kakvu željenu boju.

blog-slika-6

Svaka od tih obrada, ili nedostatak iste vodi u različite smjerove oblikovanja interijera. Neobrađene ploče odaju dojam nedovršenosti i čekaju da ih dovrši habanje koracima po podovima ili prstiju na zidovima ili namještaju – industrijski ili hipstersko-bezglutenski stil. Ako se ploče lakiraju iverje počinje zračiti drvetom i prirodom, neobrađenom, ali ipak obrađenom, za vikendice, ljubitelje prirode, lovce, ali ili show room nekog ambicioznijeg OPG-a. I na kraju obojeno sa slobodno određenim stupnjem reljefnosti iverja, evo nas opet u drugoj industriji i garažnom looku ili garage-rock stilu s očekivanom grafikom i tipografijom po zidovima.

blog-slika-7

Bilo koji stil, stav, ili njegov nedostatak naše OSB ploče će mirno otrpjeti i služiti svojoj svrsi, taložeći na sebi slojeve boje, laka, te ovakve ili onakve kreativnosti. Jednako tako je i s namještajem od OSB ploča. Dizajnerske police ili najobičnije police za smještaj alata, časopisa, dječjih igračaka, gajbi s povrćem, ali i najskupljih Harman-Kardon ili Bang & Olufsen audio komponenti. Stolovi, ormari, vrata bit će ili u skladu s ostatkom našeg namještaja ili pak činiti samo dio koji svojom grubošću naglašava eleganciju tamo nekih drugih elemenata izvedenih od uobičajenih materijala…

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Ante Maleš

Autor: Ante Maleš, ing.građ., dizajner

Rođen 1955. u Korčuli. Još tijekom studija i nakon diplomiranja na Fakultetu građevinskih znanosti u Zagrebu počinje se zanimati i istraživati odnose likovnih umjetnosti i graditeljstva. Poslije nekoliko godina provedenih u operativi radi u projektnim biroima gdje surađuje s arhitektima na likovnom opremanju i dizajnu interijera i eksterijera. Od 1995. radi u vlastitom dizajnerskom studiju. Uže područje djelovanja mu je primjena grafičkog dizajna u arhitekturi, oblikovanje interijera i namještaja te 3D modeliranje i renderiranje. Od 2007. angažiran je u Elgradu kao dizajner svih prodajnih i poslovnih prostora, te kao konzultant na području razvoja korporativnog identiteta.