Listovi prirodnog kamena

Svatko od nas se barem jednom našao u prilici da se zadivi surovom ljepotom divljih kamenih litica. Nevažno je jesu li to saharske stijene, Himalaja, Island, Yellowstone, koje smo gledali u znanstveno-popularnim putopisnim dokumentarcima, ili pak Velebit ili Klek, koje možemo posjetiti i osjetiti u izravnom kontaktu. No, rijetko tko je pomislio da bi djelić te iskonske prirodne ljepote mogli prenijeti u naš dom ili poslovni prostor. Proizvod poznat po uvriježenim komercijalnim nazivom Stone Veneer nam omogućava upravo to – oblaganje namještaja i dijelova interijera tankim kamenim listovima.

 

 

Naziv proizvoda doslovno prevedeno znači kameni furnir, međutim kako je u našem jeziku termin furnir rezerviran samo za tanke drvene listove, bolji izraz bi bio tanki kameni listovi, da se izbjegnu mogući nesporazumi. Na posebno odabranim lokacijama posebnim tehnološkim metodama sa površine kamena se oljušti sloj kamena debljine jedan do dva milimetra. Na tako dobiveni tanki kameni list se sa stražnje strane aplicira nosivi sloj od poliesterskih smola ili posebno razvijeni sloj netkanog tekstila. Ti nosivi slojevi daju kamenim listovima čvrstoću potrebnu radi manipulacije u proizvodnji, transportu i konačno ugradnji.

 

 

Kamene naslage škriljevaca i pješčenjaka su osnovni izvor za izdvajanje odnosno proizvodnju tankih kamenih listova. Naime, jedna i druga vrsta kamena su uslojeni i imaju izraženo svojstvo kalavosti. Ta svojstva proizlaze iz načina njihovog nastanka. Škriljevci su nastali taloženjem mulja na dnu mora i jezera, a pješčenjaci taloženjem pješčanog materijala u morima, riječnim deltama ili na kopnu. Tijekom geoloških razdoblja te taložine budu prekrivene i zatrpane drugim materijalima i pod utjecajem visokih tlakova i temperatura dolazi do njihovog komprimiranja i čvršćavanja. Kako taloženje nikad nije vremenski jednoobrazno, kameni materijal pokazuje izrazito uslojenu strukturu i potrebna je relativno mala sila da se slojevi razdvoje po ravnini najmanje kohezije.

 

Švicarski proizvođač materijala za izradu namještaja Decolan pod tržišnim imenom Decostone u svojoj ponudi ima veliki izbor različitih vrsta tankih kamenih ploča, a u nastavku ću prikazati nekoliko karakterističnih primjera, standardno dostupnih na našem tržištu, razvrstanih po podrijetlu izvornog kamenog materijala.

 

Kremeni škriljevci

Nastali taloženjem mulja sa velikim udjelom kremenih kristala što im daje mat staklasti odsjaj na hrapavoj površini. Oni s više sitnih kremenih kristala imaju i metalni odsjaj s iskričavim zrncima. Oni s manje kremena imaju svilenkasti odsjaj i reljefno izraženije mikroproslojke.

 

 

Šareni i jednobojni škriljevci

Nastali taloženjem sitnijih čestica mulja i minerala glina, s velikim udjelom drugih minerala koji im daju specifičnu boju. Ovisno o rasporedu i tipu sadržanih minerala mogu biti raznobojni ili gotovo jednobojni. Reljefni mikroproslojci imaju mat glatku ili blago zrnatu površinu.

 

 

Pješčenjaci

Nastali taloženjem zrnaca pijeska različitih dimenzija. Na mat površini listova lijepo se može osjetiti hrapavost svojstvena pijesku, a boja im varira od sivkaste do žućkaste sa izražajnim venama crvenkaste boje.

 

Dimenzije listova su 1200 x 600 mm, debljina je jedan do dva milimetra, a ugradnja, odnosno aplikacija je krajnje jednostavna. Tanke kamene ploče se lijepe na nosivi materijal koji može biti sirova iverica, MDF, šperploča, panel ploča ili slično, na isti način kao i obični furnir. Ploče se kasnije obrađuju na isti način i s istim alatima kao i sve ostale furnirane ploče.

Područje primjene je praktički neograničeno. Možemo oblagati fronte i korpuse, vratna krila, police, stolove, stolice, zidove, podove i stropove. Osim primjena u suhim zatvorenim prostorima možemo ga primijeniti i u vlažnim, ali i u vanjskim prostorima. Prilikom primjene u ovim graničnim slučajevima moramo ipak imati u vidu da se radi o potpuno prirodnom kamenom materijalu i uzeti u obzir njegovu poroznost i manju otpornost na habanje i kemikalije.

 

 

Potrebno je još naglasiti i ekološku prihvatljivost proizvodnje i uporabe tankih kamenih listova. Svi mineralni materijali koji se koriste u izradi namještaja kao što su GetaCore, Laminam i drugi, a o kojima je bilo riječi u ovim prilozima, proizvode se u velikim industrijskim postrojenjima uz značajan utrošak energije. Još gora situacija je s proizvodnjom klasičnih kamenih ploča. Energija potrebna za pripremu kamenoloma, ekstrahiranje sirovog materijala, rezanje na komercijalne debljine i dimenzije, brušenje i poliranje te konačno prijevoz zahtijeva velike količine energije i ima ugljični otisak (Carbon Footprint) nekoliko desetaka puta veći nego proizvodnja i transport tankih kamenih listova.

 

 

Estetski doprinos interijeru je jedinstven. Već na prvi pogled, čak i nestručnom oku, jasno je da se radi o nepatvorenom prirodnom materijalu. Kremeni škriljci će svojim metalnim odsjajem i svjetlucavošću dodati dozu glamoura, dok će ostali donijeti sa sobom plohe baršunaste ili zrnate otmjenosti – svijeltle ili tamne, jednobojne ili šarene – ostaje nama na izbor. Uvjerljivi autoritet prirodnog materijala će se pobrinuti za suživot s ostalim materijalima u njihovom okruženju.

 

(Svi primjeri materijala i ilustracije njihove primjene u ovom tekstu preuzeti su iz marketinških materijala tvrtke Decolan SA, Chiasso, Švicarska)

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Ante Maleš

Autor: Ante Maleš, ing.građ., dizajner

Rođen 1955. u Korčuli. Još tijekom studija i nakon diplomiranja na Fakultetu građevinskih znanosti u Zagrebu počinje se zanimati i istraživati odnose likovnih umjetnosti i graditeljstva. Poslije nekoliko godina provedenih u operativi radi u projektnim biroima gdje surađuje s arhitektima na likovnom opremanju i dizajnu interijera i eksterijera. Od 1995. radi u vlastitom dizajnerskom studiju. Uže područje djelovanja mu je primjena grafičkog dizajna u arhitekturi, oblikovanje interijera i namještaja te 3D modeliranje i renderiranje. Od 2007. angažiran je u Elgradu kao dizajner svih prodajnih i poslovnih prostora, te kao konzultant na području razvoja korporativnog identiteta.