Iverali kao dio modnog svijeta (2)

Kakve sve boje

U prošlom izdanju pozabavio sam se evolucijom iverala kao materijala, s posebnim naglaskom na drvne dekore, a u ovom izdanju će biti riječi o jednobojnim dekorima i dekorima s uzorkom koji ne pokušavaju imitirati drvne materijale ni doslovno, ni simbolički.

Ne računajući tehničke karakteristike (debljinu, čvrstoću, otpornost na habanje, kemikalije i ostalo), boja materijala je ono što nam predstavlja primarnu karakteristiku kojom se vodimo prilikom odabira pojedinog materijala za naš interijer.

Svi veliki proizvođači u svom proizvodnom programu imaju veliki izbor boja koji kreće od nekoliko desetaka do nekoliko stotina i teško da se zamišljena i prikladna boja koja će odgovarati nečijem ukusu ili postojećem ambijentu neće moći pronaći u standardnoj ponudi.

Iako postoji bezbroj teorija o bojama, njihovom utjecaju, primjeni, definicijama, označavanju, imenovanju, ovdje ću se ograničiti na podjelu na tri glavne skupine.

1. Jarke, čiste, osnovne, signalne boje. To su plava, crvena i žuta, kao primarne boje i boje nastale njihovim miješanjem, tzv. sekundarne boje, zelena, ljubičasta i narančasta s varijacijama njihovih osnovnih nijansi. Njihova upotreba je uglavnom u javnim, poslovnim i industrijskim prostorima, gdje su zadane “Corporate integrity manualom” ili služe kao identifikacijski element pojedinih prostora. U stambenim prostorima njihova upotreba nije značajna i svodi se najviše kao akcentiranje.

apple-logo-evolution

Primarne i sekundarne boje se sve rjeđe primjenjuju. Lijep primjer za to je evolucija Apple loga, čuvene odgrižene jabuke. Demonstracija baratanja bojama je poslije 1998. već svakome bila jasna i jabuka se od šarene pretvorila u monokromatsku. Za potrebe iMac serije dobila je svoju “aqua” varijantu, a kad je usvojena bijela boja za sva kućišta pretvorila se u “chrome” varijantu. Predprošle godine se ponovo vraća monokromatski logo u najjednostavnijoj mogućoj varijanti s uklonjenim svim natruhama trodimenzionalnosti i imitacije materijala, odnosno skeuomorfizma, kako se to naziva u teoriji dizajna. Taj trend prema plošnom, “flat” dizajnu postaje sve značajniji, a osim u dizajnu korisničkog sučelja, kod Applea i Microsofta (Windows 8 – Metro), može se vidjeti i u automobilskoj industriji i kod nekih proizvođača kuhinjskih aparata (Smeg, Siemens). U industriji namještaja se to manifestiralo još prije par godina kad se prestalo s primjenom postforming “jastučastih” i reljefnih fronti, a taj trend se i dalje nastavlja. I sam Elgrad je prije par godina usvojio taj trend pojednostavljenjem vlastitog loga.

elgrad-logo-evolution

2. Miješane, pastelne, posebne boje koje nastaju miješanjem primarnih sekundarnih boja i njihovim kromatskim variranjem dodavanjem bijele ili crne. Znamo već da je broj mogućih kombinacija beskonačan i to daje priliku proizvođačima da se iskažu u kreiranju impresivnih paleta dobavljivih boja. Pri kreaciji paleta proizvođači se služe posebnim dizajnerskim i tehnološkim postupcima kako bi postigli usklađenost boja u okviru palete tako da se mogu kombinirati jedne s drugima, ali i s drvnim kao i ostalim dekorima s uzorcima. Ove boje su one koje se najviše upotrebljavaju u uređenju interijera i proizvodnji namještaja i kombiniraju se međusobno ili sa drvnim dekorima, odnosno s dekorima s uzorkom.

Kao ilustracija kombinacija pastelnih boja slijede nasumično odabrane serije iz Eggerove ponude iz tri područja, toplog dijela spektra, zemljanog dijela i konačno, hladnog dijela spektra:

sekvenca

Možemo primijetiti kako se boje iz svake horizontalne sekvence međusobno odlično slažu, a na manjoj slici lijevi i desni stupac su okrenuti obrnuto, a međusobno slaganje je ostalo očuvano. Kako to izgleda u praksi pokazat će nam naša ogledna kuhinja na kojoj su primijenjene 3 boje iz drugog reda odozgo:

blog_3_boje_kuh_pastel

Iako ne možemo poreći da se boje slažu rijetko tko će na jednoj kuhinji primijeniti 3 boje. Da bi neutralizirali šerenilo jednu od boja zamijenit ćemo akromatskom bojom, u ovom slučaju crnom visoki sjaj koja će “smiriti” kombinaciju i poslužiti kao uvod u slijedeće poglavlje o bojama.

blog_3_boje_pastel_crna

3. Akromatske boje, boje koje zapravo nisu boje, bijela i crna, kao i “50 nijansi sive” nastale njihovim miješanjem. Ove boje se kombiniraju s onima iz predhodnih stavaka, a međusobno se kombiniraju uglavnom kad trebamo neutralne boje koje ističu posebne volumene i odnose volumena namještaja i interijera.

kuh_siva_crna

kuh_siva_hladna

kuh_siva_topla

 

 

Na gornjim slikama pokazano je kako suptilne varijacije u odabiru akromatskih boja mogu polučiti velike razlike u općem dojmu. Dok je čista crno-bijela kombinacija prekontrastna i prestroga, uvođenjem tamno i svjetlo sive dobijemo dojam diskretne elegancije, a izborom jedne od “toplijih” nijansi sive i s par akcenata u narančastoj ili crvenoj boji ista ta elegancija dobiva još jednu dodatnu nježnu dimenziju.

Kakve sve teksture

Tekstura/struktura – način površinske obrade završnog melaminskog sloja je drugi osnovni element koji karakterizira pločaste materijale za izradu namještaja. Veličina, struktura i dubina mikropora određuju da li će materijal biti sjajan ili mat. Mat dekori imaju različiti stupanj dubine i bogatstva boje, sjajni dekori svojim odrazom svjetla će dodati našim kombinacijama dašak lakoće i elegancije. Kao krajnji stupanj visokog sjaja koji postaje gotovo kao ogledalo imamo ploče sa završnim slojem od akrilnog materijala koje unose u naš interijer nepogrešivu dozu glamura i luksuza.

Na sljedećoj slici se lijepo vidi kako se mogu kombinirati materijali u gotovo istim bojama, ali s različitim teksturama, u ovom slučaju od mat površine narančine kore, preko iverala visokog sjaja, sve do potpuno sjajne i glatke staklene površine Lacobela na oblozi zida i pulta, a sve u opoziciji s izrazito grubim zidovima od neobrađene opeke.

kuh_sjaj

Ovdje ponovo treba reći par riječi o cijenama. Iverali s visokim sjajom su otprilike 2 puta skuplji od standarnih, a oni s akrilnom površinom 4 puta. Međutim kao i kod primjene vrhunskih drvnih dekora i ovdje se radi o tome da se razlika u cijeni odnosi samo na fronte. Tako ispada da ogledna kuhinja primjenom visokog sjaja ispada skuplja za 800, a ona s primjenom akrilnih iverala 1.600 kn. Ta razlika u cijeni i nije toliko značajna, pogotovo ako imamo u vidu da se radi o ultimativnim proizvodima, koji se mogu nabaviti pod još uvijek normalnim tržišnim uvjetima i obrađivati i ugrađivati standardnim stolarskim metodama i alatima. Sve iznad i “bolje” od toga već predstavlja ezoteriju, koja traži posebno naručivanje, posebne stručnjake i alate i jasno cijenu koja raste u skladu s takvim zahtjevima.

Kao primjer izuzetno uspješne sprege teksture i boje prikazat ću par izrazito uspjelih materijala koji svaki na svoj način omogućavaju postizanje posebno atraktivnih kreacija.

Quartz lava F447 ST2 tamno siva s toplom nijansom koja je približava smeđoj, idealno u kombinacijama gdje se traži duboki tamni dekor kao kontrast svjetlim drvnim i jednobojnim dekorima.

simulacija

Quartz lava i Microline čelik zajedno u akciji

Microline čelik F784 ST2 boja bijele kave s minuciozno odabranim uzorkom koji sugerira površinu brušenog metala potpomognut nježnim iskrenjem St2 strukture. U sprezi s posebno odabranim rubnim trakama i atraktivnim ručkicama spreman je pružiti neslućeno profinjenu eleganciju.

Silverline crni ili bijeli, akril visoki sjaj s diskretnim razlomljenim prugama u suprotnoj boji, idealan za velike fronte i zidne obloge koje otvaraju prostor iza sebe.

acryl-hg-silverline-bijela

acryl-hg-silverline-crna

 

Akril ogledalo, konačno smo dobili materijal koji ima sva svojstva ogledala, a može se primjenjivati u interijerima i namještaju na način na koji se primjenjuje bilo koji drugi pločasti materijal. Sad dakle, možemo imati i ogledalo, a da ne pozivamo staklara i ne moramo se bojati da će se razbiti i nekoga ozlijediti, ili “donijeti sedam godina nesreće”, ali oprez, paziti na ogrebotine i habanje.

Tessuto sivo crna L 441, radna ploča standardne debljine. Diskretni uzorak i površina tamnog tekstila, dovoljno atraktivan sam za sebe, a kad se kombinira s pločom za kuhanje od inoxa s ravnim linijama bez zaobljenja, sličnim inox sudoperom (Franke Planar) i aluminijskim rubnim trakama na završecima, daje neponovljivu high tech oazu u našoj kuhinji, koja se dalje može poduprijeti sličnim dizajnom ostatka kuhinje ili pak, posve drugačije, superponirati s pastelnim ili drvnim dekorima kao kontrapunktom.

da_mar_l4

Modni trendovi i interakcije

Proizvođači iz različitih industrijskih grana stalno jednim okom gledaju što se događa u susjednim branšama i odgovaraju na izazove, ali i “pomažu” se njihovim dostignućima. Ovdje ću spomenuti industriju keramičkih pločica. Talijanski i španjolski proizvođači sa svojim dizajnerima su već toliko daleko dogurali da neke od njihovih proizvoda možemo slobodno uokviriti i objesiti na zid kao umjetničku sliku. Zadnjih par godina uperili su pogled prema drvetu i imamo na tržištu dosta primjera simulacije drveta na keramičkim pločicama. Dijelom je to simulacija parketa i ostalih drvnih podnih obloga, a u zadnje vrijeme je prisutan trend tretiranja prikaza drvne površine na način na koji to rade proizvođači materijala za izradu namještaja. Ovi potonji već dugo imitiraju mineralne materijale, pogotovo u dizajnu radnih ploča i tu su dosegli zavidan nivo. Ovdje moram spomenuti kako su Eggerovi dizajneri “ošto uzvratili” keramičarima. Lijep primjer za to su dekor F633 ST15 za kuhinjske radne ploče i F310 ST87 Rusty ceramic.

f633-st15

F633 ST15 Metal smeđe sivi

f310-st87

F310 ST87 Rusty ceramic

Jasno se vide principi kojima su se služili prilikom dizajniranja tih dekora, kod jednog se pokušalo predstaviti površinu metala načetog korozijom i presvučenog plemenitom patinom, a kod drugog hrapavi metalni/mineralni materijal nagrižen rđom ili zubom vremena, namjerno ostavljen dizajnerski “nedovršen” da bi se mogle ravnopravno iščitati jedna i druga metafora. Zanimljivo je da isti načelni pristup oblikovanju možemo primijetiti i kod jednog sasvim drugačijeg proizvoda. Radi se naime, o dizajnu kutije za parfem jedne od renomiranih modnih kuća. Dizajneri su ovdje pokušali dočarati plemenito ostarjele “vintage” površine venecijanskih pročelja, zlatnine, mjedi i bakrenih krovova. Ne mislim ovim optužiti Eggerove dizajnere za plagijat, dapače, smatram komplimentom uspoređivanje dizajna jednog tako “običnog” materijala kao što su ploče za namještaj s jednim tako, po definiciji, profinjenim proizvodom kao što je kutija za parfem.

 

f310-st87

venezia

f633-st15

 

Povezanost predmeta iz dizajnerskog svijeta vidi se i po izboru boja uvrštenih u standardne palete. Kad govorimo o bojama postoji nekoliko institucija, što stvarnih, što virtualnih koje se bave bojom kao kategorijom i određuju standarde u pogledu njihovih imenovanja, karakteristika, shema i označavanja. Uz RAL i NCS, Pantone je najrašireniji sustav definiranja i označavanja boja i široko se primjenjuje u dosta industrijskih grana, od tiskarske industrije do industrije plastičnih materijala, ali modne i to od one visoke dizajnerske do najobičnije konfekcije, te sportske opreme i obuće. Umjetničko rukovodstvo Pantonea za svaku godinu proglasi po jednu boju koja bi trebala obilježiti, odnosno objediniti palete boja preporučene za tu godinu. Tako je za boju godine 2015. proglašena Marsala 18-1438, a za boju prošle, 2014. Radiant Orchid 18-3224.

marsala

Pantone boja godine 2015. Marsala 18-1438

vino

U343 ST9 Vino

Ono što je simptomatično je da su i jedna i druga boja godine, anticipirane od strane Elgrada i to godinu dana prije od proglašenja, naime krajem 2013. uvode se u standardnu ponudu boje U337 ST9 Fuksija i U336 ST9 Orhideja, a krajem prošle godine i U343 ST9 Vino, sve tri kao izbor iz updatea Eggerove Zoom kolekcije dekora iverala lansirane tih godina.

orchid

Pantone boja godine 2014. Radiant Orchid 18-3224

fuksija

U337 ST9 Fuksija

orhideja

U336 ST9 Orhideja

Razumije se da uspoređene boje nisu identične, ali već na prvi pogled se jasno vidi da pripadaju istoj porodici boja te jednakom trendovskom promišljanju.

Boje, teksture, uzorke i dekore ploča za izradu namještaja često smo skloni uzimati zdravo-za-gotovo. Hoćemo “zelenu” kuhinju”, “sivi” dnevni boravak, ili “hrastovu” spavaću sobu. Često to tako i ispadne. Često ispadne tako i kad se kupuje gotovi “konfekcijski” namještaj. Međutim, moramo imati u vidu da nam prizvođači nude “state-of-the-art” dekore i materijale i šteta bi bila ne posvetiti malo više pažnje prilikom odabira i kombiniranja i do kraja iskoristiti priliku jer nam to može osigurati postizanje neslućenih dometa u uređenju naših životnih prostora.

No Comments

Post A Comment
Ante Maleš

Autor: Ante Maleš, ing.građ., dizajner

Rođen 1955. u Korčuli. Još tijekom studija i nakon diplomiranja na Fakultetu građevinskih znanosti u Zagrebu počinje se zanimati i istraživati odnose likovnih umjetnosti i graditeljstva. Poslije nekoliko godina provedenih u operativi radi u projektnim biroima gdje surađuje s arhitektima na likovnom opremanju i dizajnu interijera i eksterijera. Od 1995. radi u vlastitom dizajnerskom studiju. Uže područje djelovanja mu je primjena grafičkog dizajna u arhitekturi, oblikovanje interijera i namještaja te 3D modeliranje i renderiranje. Od 2007. angažiran je u Elgradu kao dizajner svih prodajnih i poslovnih prostora, te kao konzultant na području razvoja korporativnog identiteta.